Investeren in SEO of SEA, wat is het beste?

Wil je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf vergroten, maar twijfel je of je in SEO of SEA moet investeren? Lees dan vooral door, want in dit blog geven we je handvatten om een keuze te kunnen maken.

Voor- en nadelen van SEO en SEA

Zoals SEO als SEA hebben allebei hun eigen voor- en nadelen.

Voordelen SEO

  • Het vergroot je zichtbaarheid op de middellange en lange termijn.
  • Als je tijdelijk stopt met SEO ben je in veel gevallen nog lange tijd online goed vindbaar.
  • SEO is niet gebonden aan een zoekmachine. Door in SEO te investeren vergroot je dus je onafhankelijkheid van zoekmachines zoals Google en Bing.
  • De gratis zoekresultaten worden door veel mensen nog altijd als meer betrouwbaar gezien dan de betaalde zoekresultaten, oftewel de advertenties.

Nadelen SEO                                                     

  • Op de korte termijn levert SEO vaak een beperkt rendement op.
  • Voor SEO is een relatief groot startbudget nodig, zodat het niet te lang duurt voordat de eerste resultaten worden behaald. Dit punt is extra belangrijk als je overweegt om een SEO uit te besteden.
  • Om te scoren in de SEO zoekresultaten ben je afhankelijk van het algoritme van zoekmachines. En dat algoritme wijzigt helaas nogal eens wat kan zorgen voor minder goede online vindbaarheid en dus minder leads en/of klanten.
  • Zoekmachines gebruiken een steeds groter deel van de zoekresultatenpagina voor het tonen van advertenties. Dat is immers de inkomstenbron van zoekmachines. Door de toename van het aantal advertenties wordt de zichtbaarheid van de gratis zoekresultaten minder.

Voordelen SEA

  • Je bent direct zichtbaar in de zoekresultaten.
  • Met SEA wordt het mogelijk om zelfs vindbaar te worden in competitieve markten waarin de concurrentie op het gebied van SEO sterk is.
  • Je kunt beter targeten dan met SEO mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald werkgebied waarin je advertenties zichtbaar zijn.

Nadelen SEA

  • Je bent direct niet meer vindbaar als je stopt met SEA.
  • In sommige branches kunnen de klikkosten zo hoog oplopen dat de kosten niet meer opwegen tegen de baten.
  • Zeker als je net begint met SEA raak je een deel van je budget kwijt aan kliks op nutteloze zoekwoorden. Als de campagnes na verloop van tijd goed geoptimaliseerd zijn, heb je hier nog nauwelijks last van.

Een combinatie van SEO en SEA is het beste

Als je de voor- en nadelen van SEO en SEA bekijkt zie je dat de kanalen te veel van elkaar verschillen om een winnaar aan te wijzen. Ons advies is daarom om voor een combinatie van SEO en SEA te kiezen.

Dit biedt de volgende voordelen:

  • Je bent zowel op de korte als op de lange termijn online vindbaar.
  • Je wed niet op één paard. Mocht een zoekmachine minder populair worden, dan heb je altijd nog SEO om op terug te vallen. SEO is immers niet gebonden aan één zoekmachine.
  • Je bereikt zowel de mensen die voornamelijk op gratis zoekresultaten klikken als mensen die voornamelijk op betaalde zoekresultaten klikken.

Het advies om SEO en SEA met elkaar te combineren geldt alleen als je een toereikend budget hebt. Als je dat niet hebt, dan raden we je aan om eerst met SEA te starten. Bijvoorbeeld in de vorm van Google Ads. Je kunt op die manier snel inkomsten genereren. Die inkomsten kun je vervolgens gebruiken om ook met SEO te starten.